A nagy sörgyárak a nagy vesztesek.

     Meglepetésre a csehek tavaly némileg visszafogták a sörfogyasztásukat, ami azért is meglepő mert a statisztikai hivatal felmérése szerint a sörfogyasztók száma - akármilyen hihetetlen is - még mindig tovább nőtt, de a vásárolt sör mennyisége csökkent összehasonlítva 2012-vel 3%al esett vissza. A 4 nagy, piacot uraló sörgyári konglomerátum hazai forgalma hasonló mértékben csökkent, amit némileg kompenzált a tény a hogy a kis és közepes méretű sörgyárak sörfőzdék eladásai nőttek.


     2013-ban a cseh háztartásoknak a 92%-a legalább egyszer vásárolt sört boltban vagy vendéglátóhelyen a cseh statisztikai hivatal (ČSÚ) közlése alapján. A vásárolt mennyiséget és a háztartásokhoz hozzárendelt népességszámot is figyelembe véve ez azt jelenti, hogy 2013-ban a csehek fejenként 134 liter sört fogyasztottak, ez 5 literes csökkenést jelent az előző évhez képest. Ezzel a csökkenéssel együtt még mindig a csehek a világelsők a sörfogyasztásban, de ha a német tartományokat külön lehetne számolni az ilyen statisztikákban, akkor ez a „produkció” a második helyre lenne elegendő Bajorország mögött.


     Mindent összevetve a sörpiac drámai változást nem élt meg tavaly, a piacvezető továbbra is nagy fölénnyel a Pilsner Urquell sörgyárcsoport kb 44%-os részesedéssel (ők gyártják az Urquellen kívül a Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, Birell, Master, Frisco, Primus, Klasik márkákat) második helyen a Staropramen csoport áll kb 17%-os részesedéssel (márkáik a Staropramen mellett a Braník, Ostravar, Velvet, Měšťan és a Vratislav) őket követi harmadik helyen a Heineken csoport, (Heineken, Zlatopramen, Březňák, Krušovice, Starobrno, Dačický, Hostan, Louny, Fríí, Zlatý Bažant márkákkal) majd negyedik a Budvar (2 márkájuk a Budweiser Budvar és a Pardál). Ezeknek a sörpiaci óriásoknak hasonló mértékben csökkentek az eladásaik. A kisebb, helyi jellegű sörök hiába teljesítettek jobban, természetesen nem kompenzálhatták a nagyok értékesítésének a csökkenését.


     Ezek a változások a sörpiaci szakértőket nem lepték meg, ezek a változások hasonlóan alakulnak más piaci szegmenseken, nem csak a sörpiacra jellemzőek. A fogyasztók egyszerűen elkezdtek tudatosabban vásárolni és ha lehet inkább előnyben részesítik a helyi termelők portékáit, ehhez hozzá járul az is hogy lassan de biztosan fogy a kocsmákban értékesített sör mennyisége is ami szintén nem rendkívüli helyzet. Megfelel a világtrendeknek. Szépen lassan mindenhol egyre inkább tért hódit az otthoni fogyasztás. Tavaly az összes Csehországban eladott sör 57%-a áruházakban talált gazdára, szemben mondjuk 2006-al amikor még ugyanez az arány csak 47% volt a vendéglátóhelyek ellenében.


     A cseh sörtermelés viszont harmadik éve folyamatosan nő aminek a motorja természetesen az export aminek a legfőbb haszonélvezői a söripari gigászok akiket a kiviteli többlet gazdagon kompenzál a belső piac minimális csökkenéséért.